חיפוש

כיצד מתנהלת תביעת נזיקין?

תביעות נזיקין מבוססות ברובן על עוולות מכוח פקודת הנזיקין. בפקודה ישנן עוולות כלליות כגון,  "רשלנות", "הפרת חובה חקוקה" לצד עוולות ספציפיות כגון, "כליאת שווא", "תרמית" וכן הלאה. תביעות נזיקין מצריכות הוכחת אחריות ונזק. מדובר בהוכחה דו שלבית אשר תלויה האחת בשנייה. במאמר זה נרחיב לגבי ההליך ומה נדרש לתובע על מנת לקבל את הפיצויים.

 

נזקי רכוש או גוף

ללא הוכחת אחריות במסגרת התביעה, התובע לא יהיה זכאי לפיצוי עבור הנזק שנגרם לו, וללא נזק מוכח אין משמעות לכאורה להוכחת האחריות. במהלך תביעת נזיקין לרוב יש צורך בהגשת חוות דעת מומחים לגבי הנזק. כאשר מדובר על נזקי גוף יהיה מדובר על רופא וכאשר על נזקי רכוש על איש מקצוע בתחום. עוד על כך ראו באתר עורך דין נזיקין וביטוח אושיק אליהו

 

תביעת נזיקין לאחר תאונת עבודה

דוגמא לתביעת נזיקין על נזקי גוף הוא לאחר תאונת עבודה. אמנם קבלת פיצויים עבור דמי פגיעה וקצבת נכות  אינה דורשת הגשת תביעת נזיקין לבית המשפט והדבר נעשה מול ביטוח הלאומי, אך לעיתים תאונות עבודה מצדיקות בנוסף תביעת נזיקין כנגד המעסיק וחברת הביטוח, במידה והאירוע היה יכול להימנע אם מקום העבודה היה פועל כראוי.

במהלך התביעה, העובד שסובל מנזקי גוף יצטרך להוכיח שהתאונה נגרמה כתוצאה מרשלנותו של המעסיק והיה ניתן למנוע אותה באמצעות אספקת ציוד מגן ראוי או הקפדה על הוראות הבטיחות. ביסוס הקשר בין רשלנותו של המעסיק לבין הנזק שנגרם חיונית לשם הצלחה בהליך.

 

תביעת נזיקין מרשויות מקומיות

דיני נזיקין מאפשרים לתבוע גם גופי שלטון וניתן לתבוע את הרשות המקומית לאחר פגיעה במרחב הציבורי. באחריות העירייה לתחזק את המדרכות ותאורת הרחוב בתחומה ולהסדיר את הניקיון בשטחים הציבוריים ברחבי העיר. כאשר אדם נפגע בגופו כתוצאה ממפגע בטיחותי בעיר הוא יכול לתבוע את העיריה בתביעת נזיקין על נזקי גוף.

 

בחינת הראיות

במסגרת ניהול תביעת נזיקין, בית המשפט בוחן את מכלול הראיות וחוות הדעת שהוגשו בתיק, תוך שמיעת העדים של שני הצדדים, חקירת המומחים והערכת היקף הנזקים. לאור המורכבות של תביעות נזיקין, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לליווי משפטי ולהיעזר בשירותי עורך דין מנסה המתמחה בתחום.

 

הוצאת דיבה ולשון הרע

דיני נזיקין הם הבסיס גם לתביעות בגין לשון הרע והוצאת דיבה. כיום ישנה עלייה בתביעות מעין אלה על רקע השימוש הגובר ברשתות החברתיות. תביעת נזיקין על דיבה ולשון הרע לאחר פרסום השמצות ברשת שונה מתביעות נזיקין אחרות מכיוון שבמסגרת תביעה זו הנפגע אינו נדרש להוכיח כי נגרם לו נזק על מנת לקבל פיצוי בהתאם לחוק לשון הרע.

 

סיכום תבעת נזיקין

לסיכום הנושא במאמר זה עסקנו בדרך בה מתנהלת תביעת נזיקין. כפי שציינו, יש הבדל בתביעה לנזקי גוף, נזקי רכוש ולשון הרע. במסגרת ההליך השיפוטי השופט בוחן את הראיות ואת הנזקים ובהתאם להוכחת רכיב האחריות ורכיב הנזק מקבל החלטה.  בכל מקרה של הגשת תביעת נזיקין יש חשיבות גדולה לקבלת ליווי משפטי של עורך דין המתמחה בתחום.

משקל

 

באותו נושא