חיפוש

רשלנות רפואית עקב היפרדות שליה – מהן הסכנות?

השיליה המחברת בין האם לעובר היא המקור שלו למזון ולחמצן לכל אורך שהותו ברחם. במהלך הלידה השליה יוצאת באופן טבעי ובצורה מלאה בעת כיווץ הרחם. יחד עם זאת, ההיפרדות של השיליה יכולה להיות חלקית או לא לצאת כלל, דבר המסכן את היולדת. האם גם יכולה להיות רשלנות רפואית בעקבות היפרדות שליה – על כך במאמר הבא.

 

מהם גורמי הסיכון להיפרדות שליה?

נשים שלקו במהלך ההיריון ברעלת או סוכרת היריון הן בסיכון רב יותר להיפרדות שליה מאשר נשים בריאות. גורמים נוספים יכולים להיות שימוש בסמים, אלכוהול או עישון, הריון עם מספר עוברים, התקרשות יתר, הידללות הדם ופציעות במהלך ההיריון.

באופן נורמטיבי בסוף הלידה השיליה יוצאת מדופן הרחם ולעיתים יש לסייע בפעולה, אך כאשר ישנה היפרדות מוקדמת זה יכול להביא לכאבי גב ובטן חזקים של היולדת, דימום יתר, רגישות רחמית ואף לצירים. התופעות יכולות להיות פתאומיות או בהדרגה בדרגות שונות. לפיכך חשוב לאבחן את היולדת ולערוך מעקב היריון לפני הלידה. רשלנות רפואית באבחון תביא לסיבוכים מיותרים.

 

אלו סיבוכים יכולים להיות כתוצאה מהיפרדות שליה?

הסיבוכים כתוצאה מהיפרדות שליה הם דימומים שיגרמו ליולדת לאבד דם רב, כניסה למצב של הלם ובמקרים קיצוניים גם למוות. גם העובר עשוי להיפגע מאחר ואינו מקבל חמצן ולהיוולד עם מומים בשל כך. זהו מצב חירום המחייב קבלת החלטות מהירה לגבי מהלך הלידה ולכן הרופאים הם האחראים לאבחן את התסמינים ולנקוט בפעולות שימנעו אותם.

למשל, כאשר מאבחנים היפרדות שליה בזמן והיולדת בשמירת היריון ייתכן והתופעה תימנע כיוון שהיא במנוחה. למרות זאת, יהיו מקרים בהם על הרופאים להחליט האם לכרות את הרחם או לבצע ניתוח קיסרי בדחיפות.

 

רשלנות רפואית היפרדות שליה – כיצד מוכיחים?

לא תמיד הרופאים יודעים לחזות את המצב הקיים והתוצאות למרות שעשו את כל הבדיקות הנדרשות, האבחונים והטיפולים. לפיכך, בעת הוכחה של רשלנות רפואית עקב היפרדות שליה צריך להוכיח קשר סיבתי באמצעות רופאים מומחים שיעידו כי נעשה עוול ליולדת ולעובר שיכל להימנע ואילו היה נמנע, לא היה נגרם להם נזק.

למשל, התעלמות מהתסמינים, אבחון שגוי או אבחון מאוחר הם בהחלט סיבה טובה לתבוע פיצוי על רשלנות רפואית. בית המשפט יקבל את הטענה שהרופאים לא פועלים בגדר הצפוי מהם במידה והייתה רשלנות שאותה יכלו למנוע.

 

הפיצוי על היפרדות שליה

כאשר ההורים חושדים שלא נעשו מאמצים לאבחן, לבדוק או לטפל בתופעה של היפרדות שליה עליהם להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית, להביא חוות דעת של רופאים מומחים ולתבוע פיצוי. בסכום הפיצוי יגולמו ההוצאות הרפואיות, ההוצאות בטיפול וגידול ילד עם מומים בהתאם לכמות שלהם, עוגמת נפש והמשך פיצוי גם לאחר גיל 18 מאחר ועדיין יהיו דרושים טיפולים לילד.

רשלנות רפואית

באותו נושא
עורך דין
כיצד מתנהלת תביעת נזיקין?

תביעות נזיקין מבוססות ברובן על עוולות מכוח פקודת הנזיקין. בפקודה ישנן עוולות כלליות כגון,  "רשלנות", "הפרת חובה חקוקה" לצד עוולות ספציפיות כגון, "כליאת שווא", "תרמית"

קרא עוד »