חיפוש

מהם השלבים מחקירה ועד הגשת כתב אישום

משטרת ישראל היא הגוף היחידי שיכול לחקור מעשים פליליים שיובילו בעת הצורך להעמדה לדין. עובדה זו וודאי ידועה לכם, אבל השאלה החשובה היא – האם אתם יודעים מהם השלבים שבאים לידי ביטוי עד הגשת כתב האישום? כדאי שתישארו כאן, אם הנהנתם בראשם לשלילה. שכן, מדריך זה יציג בפניכם את התשובה המפורטת במילים פשוטות.

 

הקדמה – הגשת התלונה

בחרנו לפתוח את המדריך בהקדמה קצרה שתסביר אודות הגשת התלונה במשטרה. חשוב לציין שהתלונה מוגשת בתחנת המשטרה שנמצאת באזור שבו התרחשה התקיפה. בחרנו להדגיש זאת, משום שיש הסוברים שעליהם לגשת לתחנת המשטרה שקרובה למקום מגוריו של הנפגע. רק לאחר הגשת התלונה בתחנה המתאימה, ניתן יהיה לפתוח בחקירה שתוביל בהמשך לאיסוף ראיות, כדי שיתאפשר להעמיד את הנאשם (במידה ויואשם) לדין.

 

השלב ה 1 – חקירה

החקירה במשטרה מתבצעת בחדר צדדי והיא מתבצעת תוך יישום 4 השלבים הבאים:

  1. מסירת פרטים ראשוניים (בעל פה) לגבי המקרה שאירע
  2. כתיבת העדות באופן מפורט בכתב על ידי החוקר שנוכח בחדר החקירות. החוקר צריך לחתום על המסמך בסיום החקירה. שימו לב, אתם תתבקשו לחתום גם כן על המסמך. חשוב שתקראו אותו בעיון רב, טרם חתימתכם. מומלץ לבדוק אם יש צורך בהשלמות של פרטים מסוימים שלא נכתבו מסיבה כלשהי או בעריכת תיקונים
  3. בדיקה רפואית שנוגעת לראיות משפטיות
  4. הזמנת הפוגע לחקירה (לעיתים יש צורך בביצוע שלבים נוספים שיקלו על מציאת הפוגע במידה וזהותו אינה ידועה)

 

חשוב לציין ששלב זה מצריך ייעוץ עם עורך דין פלילי טרם ההגעה לתחנת המשטרה.

 

למה צריך לפנות לעורך דין פלילי?

עורך הדין יכול להציג בפני הנחקר את הטכניקות של החוקרים. מידע זה צפוי להקל על ההתנהלות בחקירה עצמה ולאחריה. בנוסף לכך, עורך הדין יכול להסביר באופן נרחב אודות ההתנהלות הנכונה שצריכה לבוא לידי ביטוי בחדר החקירות, כדי שהנחקר יכיר בזכויות שלו.

 

השלב ה 2 – ניסוח כתב אישום והגשתו

בסיום החקירה, מתבצעות הפעולות הבאות שיובילו להחלטה בכל הנוגע לניסוח כתב אישום:

  • איסוף ראיות
  • ראיונות של עדים
  • ניתוח משפטי על ידי מומחים לזיהוי פלילי
  • זיהוי חשודים וחקירתם
  • סקירה משפטית

 

אם החשוד יואשם באופן רשמי על ביצוע פשע, הוא צפוי לקבל כתב אישום שיוגש לבית המשפט. זוהי ההתחלה הרשמית בתהליך הפלילי שיבוא לידי ביטוי נגדו.

 

מילים אחרונות לסיום

עד כאן השלבים שמתרחשים מהחקירה ועד הגשת כתב האישום. חשוב לציין שהשלבים הללו עשויים להשתנות מתיק אחד לאחר וזאת בהתאם לאופי המקרה, סמכות השיפוט והדרישות המשפטיות. אם הגעתם לכאן בעקבות קבלת זימון לחקירה, עליכם לפנות לעורך דין פלילי מומלץ שילווה אתכם לאורך כל הדרך. כך תוכלו להיות בטוחים שתקבלו את המידע הרלוונטי לתיק שלכם.

לחקור מעשים פליליים

באותו נושא